CEO-UAB va col·laborar amb el Comitè Organitzador dels Jocs del Mediterrani Tarragona 2018 i Tarragona Impulsa en la definició de l’estratègia de llegat de l’esdeveniment. La col·laboració es va dur a terme durant el període 2015-2016, a través de dos projectes subvencionats pel Servei d’Ocupació de Catalunya:

•  Taula estratègica per la dinamització econòmica i la reactivació de l’ocupació mitjançant les oportunitats generades pel llegat dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018 (any 2015)
  • Planificació i seguiment de l’estratègia de llegat dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018 i del seu impacte en la reactivació socioeconòmica del territori (any 2016)

La Taula estratègica consisteix en un espai de reflexió i definició de l’estratègia de llegat dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018, basat en la cooperació i la innovació, que va aplegar a les entitats públiques i privades del territori implicades en l’esdeveniment. La Taula Estratègica va facilitar el treball de col·laboració per identificar i definir els reptes i oportunitats al voltant de l’esdeveniment, amb un enfocament en el desenvolupament econòmic i ocupacional, i impulsar projectes estratègics per assolir aquests reptes.

Durant aquest procés, 138 agents del territori, tant del sector públic (ajuntaments, centres educatius, universitats, Diputació de Tarragona, serveis territorials) com del privat (professionals del sector esportiu, turístic, cultural, associacions professionals, cambres de comerç i patronals..) van participat en sis sessions de treball participatives (més de 120 participants en sis sessions), en 30 entrevistes amb experts i referents territorials dels actors implicats en el llegat dels Jocs i un concurs d’idees adreçat als centre d’educació secundaria.

Berta Cerezuela, cap del projecte, durant una de les sessiones de treball

Resultats del treball
Pla estratègic del llegat dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018

El Pla Estratègic té com a objectiu dinamitzar l’economia del territori que acull els Jocs Mediterranis, aprofitant el seu efecte catalitzador pel que fa a generar ocupació directa i indirecta, impulsar sectors i ocupacions de futur relacionats amb l’esport, millorar el capital humà i la seva aplicació al teixit productiu, i enfortint el model de cooperació i treball en xarxa. A més, el pla vol contribuir a millorar la qualitat de vida en el territori i enfortir el sentiment de pertinença i orgull de la ciutadania. Els projectes estratègics que inclou el Pla i que s’han de potenciar o consolidar els propers anys giren al voltant de quatre línies estratègiques:

1. Enfortir la visió i el model de cooperació territorial
  2. Millorar el capital humà, la seva ocupabilitat i promoure l’ocupació en sectors de futur.
  3. Incrementar la qualitat de l’entorn promovent hàbits de vida saludables i una cultura participativa
  4. Potenciar el sector esportiu millorant la seva professionalització i qualitat de gestió.

El Pla Estratègic s’ha estructurat en set apartats:

• La descripció de la metodologia aplicada durant el procés de planificació estratègica.
  • La visió del llegat o punt de partida per la planificació estratègica
  • Els resultats de la diagnosi estratègica desenvolupada, amb la identificació i descripció del territori d’influència i dels actors claus, una anàlisi socioeconòmica del territori, i el DAFO amb el detall de les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats identificats amb la diagnosi.
  • Els objectius generals, línies estratègiques, programes i projectes identificats i proposats com a part del Pla Estratègic.
  • Descripció del procés d’implementació i seguiment del desplegament del Pla Estratègic a través del Pla d’acció.
  • El pla de comunicació del Pla Estratègic.
  • El quadre de comandament del Pla Estratègic

Descarrega el document complert del web Llegat 2018 – Tarragona 2018

Pla d’Acció del llegat

És un document que concreta l’estratègia i les actuacions que es duran a terme durant el període 2015-2019 agrupades en programes i projectes i promogudes des de Tarragona Impulsa i la Fundació Tarragona 2017. Els projectes han de ser implementats amb el suport dels diferents agents del territori que poden potenciar o beneficiar-se d’aquest llegat. Es tracta doncs d’una descripció pràctica dels projectes que es realitzaran a curt i mig termini en el marc dels Jocs Mediterranis Tarragona 2018 i des de l’estratègia de desenvolupament local. En total, el Pla d’acció inclou un total de 28 projectes estratègics, agrupats en 10 programes i 3 línies estratègiques.

Descarrega el document complert del web Llegat 2018 – Tarragona 2018

Sistema d’indicadors d’impacte

El sistema s’ha estructurat en 3 àmbits en base al triple resultat i inclou un total de 49 indicadors: econòmic (19); social (17); i ambiental (13). A més, s’està treballant en la recollida de dades d’impacte per 13 dels indicadors.

L'equip del projecte

El projecte va ser liderat per Berta Cerezuela. En ell van participar un equip d’experts acadèmics: Carles M. Gasol, Aaron Gutiérrez, Emilio Fernández Peña, Chris Kennett, Miquel de Moragas i Francesc Muñoz.

Berta Cerezuela

Cap de Projectes i del Servei de Documentació

Emilio Fernández Peña

Director del CEO-UAB

Miquel de Moragas

Director honorari del CEO-UAB

Chris Kennett

Director dels Programes Internacionals de Grau a La Salle (Universitat Ramon Llull).

Francesc Muñoz

Professor al Departament de Geografia, UAB.