Esports i mitjans de comunicació a Catalunya

Daniel E. Jones

1996

Esport i mitjans de comunicació a Catalunya és el resultat d’una recerca realitzada per un conjunt d’investigadors del país especialitzats en l’anàlisi del paper creixent que tenen els fenòmens esportius als mitjans de comunicació i viceversa.

La interrelació entre l’activitat esportiva i el sistema mediàtic té força similituds a Catalunya respecte al conjunt d’Europa occidental, preferentment als països llatins. Existeix una premsa esportiva bastant consolidada, a més d’un nombre creixent de programes i transmissions esportives en les emissores de radiodifusió i televisió. D’aquesta manera, a la darrera dècada, la informació i l’espectacle esportiu han adquirit un major protagonisme en el conjunt del sistema social i comunicatiu català.

La publicació “fa un repàs acurat dels tres grans mitjans de comunicació –premsa, ràdio i televisió– i del paper creixent de la publicitat i del patrocini en el desenvolupament de l’esport”. Els objectius d’aquesta obra són: “Contextualitzar els continguts esportius dins del sistema mediàtic contemporani: antecedents històrics i desenvolupament; Conèixer l’estructura actual dels principals mitjans –premsa, ràdio i televisió–, dins del sistema comunicatiu de masses, així com de les particularitats dels especialitzats en esport; Tot i que es consideren també períodes anteriors, s’analitzen particularment els anys vuitanta i noranta des d’una perspectiva sobretot política, social i econòmica; [i], a més de tenir en compte el panorama internacional, es posa especial atenció en el context europeu i espanyol, i s’analitzen pormenoritzadament l’evolució general i les particularitats actuals de Catalunya”.

Aquest llibre, coordinat per Daniel E. Jones, neix per iniciativa del Centre d’Investigació de la Comunicació de la Generalitat de Catalunya i del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la col·laboració de la Secretaria General de l’Esport de la Generalitat de Catalunya.