Direct access to content

Acadèmics de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de la Sorbona París III i la Universitat del Sud de California han analitzat el paper de l’esport en la creació i difusió de la imatge de les ciutats. El simposi internacional Sport, Space and City: Barcelona, Paris, Los Angeles s’ha celebrat els dies 17 i 18 d’octubre a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB i ha estat liderat pel Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport de la Universitat Autònoma de Barcelona, CEO-UAB.

El Simposi Sport, Space and City: Barcelona, Paris, Los Angeles ha analitzat des de les perspectives de la comunicació, la història i el màrqueting com l’esport global, els grans esdeveniments o els clubs esportius de Barcelona, Los Angeles i Paris contribueixen a crear una imatge positiva de la ciutat, fent-la atractiva com a destí turístic o centre de negocis. Les tres ciutats han estat al menys en una ocasió ciutats olímpiques i compten amb clubs esportius d’abast global. L’aportació d’estudiosos i representants d’entitats esportives clau per les ciutats ha permès intercanviar les visions europea i nord-americana sobre el paper de l’esport en la creació d’una marca de ciutat.

L’esport com a element clau en el branding de ciutats

La ponència inaugural del Simposi ha anat a càrrec del Dr. Miquel de Moragas, catedràtic de comunicació i fundador del CEO-UAB. El Dr. Moragas ha contextualitzat el paper dels estadis, grans espais de pràctica esportiva, dins del complex comunicatiu de l’esport. El fundador del CEO-UAB ha destacat el paper dels edificis en els processos de creació d’imatge de les ciutats i ens ha apropat a l’evolució dels estadis com a lloc de trobada als anys 40, a estadis com a estudis de televisió, a les actuals tendències d’estadis com a parcs temàtics i com a nou element icònic pels starchitects, destacant la proposta olímpica de Tòquio 2020 que defineix com a smart stadium.

Aquesta primera sessió ha continuat amb la ponència del degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB, el Dr. Josep Maria Català, que ha parlat de la construcció audiovisual de l’esport. Com a expert en estudis audiovisuals, el Dr. Català ens ha transportat al fragment dedicat a la revolució industrial durant la cerimònia d’apertura dels Jocs Olímpics de Londres 2012 per reflexionar sobre la creació d’espais mítics, i com aquests es converteixen en espais virtuals quan la televisió entra en escena. El Dr. Català també ha destacat com la reinstauració dels Jocs Olímpics moderns a la Universitat de la Sorbona van permetre recuperar un mite antic, els Jocs Olímpics antics, on l’actuació dels atletes emulava a la dels deus, i com aquest fet s’ha de veure com la conversió d’un mite en un element de la societat moderna.

La primera sessió ha comptat també amb la participació del Dr. Jordi de San Eugenio, Vice-degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic. El Dr. San Eugenio ha introduït el concepte de city branding analitzant com l’esport contribueix en els tres eixos vertebradors del procés – els esdeveniments, els equips, i els espais-, i ha destacat com les ciutats han passat del màrqueting al branding com a estratègia per projectar els valors associats a la ciutat. El ponent també ha reflexionat sobre com la promoció, el màrqueting i el branding de les ciutats són avui en dia objectiu de les polítiques urbanístiques, fent referencia principalment a la ciutat de Barcelona.

L’espai esportiu i la seva influència en la cultura popular

La segona sessió del simposi ha tractat sobre l’esport i la cultura popular, i ha comptat amb tres intervencions per reflexionar sobre la presencia significativa de l’esport en la nostra cultura i com contribueix a la seva configuració. El primer ponent, el Dr. Daniel T. Durbin, professor i director de l’Institut d’Esports, Mitjans i Societat de la Universitat del Sud de California (USC) ens ha apropat a l’experiència del Los Angeles Memorial Coliseum, estadi construït als anys 20 i que ha acollit les dues edicions dels Jocs Olímpics de Los Angeles al 1932 i al 1984. El Coliseu, a més de ser l’estadi dels equips de futbol de la USC, és un estadi per acollir esdeveniments representatives de l’esport internacional, un punt d’entrada de l’esport internacional a la cultura esportiva nord-americana.

La estreta relació entre estadi, futbol i fans ha estat l’eix vertebrador de la ponència del Dr. Christian Bromberger, professor de la Universitat de la Provença. El Dr. Bromberger ha ofert una excel·lent introducció a l’estadi com a escenari de trobada (sporting encounters) per la recerca antropològica del futbol.

La sessió ha clos amb la ponència de la doctorant Francesca Marie Smith de la Universitat del Sud de California, qui ha introduït l’esport adaptat en el debat. Francesca ha analitzat l’esport adaptat com un punt de trobada per l’espai, el moment i l’esport, i ha destacat com la narrativa esportiva ha contribuït al llarg de la història en els processos d’integració social de les persones amb discapacitat, centrant-se principalment en el cas d’estudi dels Jocs Olímpics de Londres 1948.

El poder dels espais de pràctica esportiva en la definició de ciutat

El segon dia de simposi s’ha iniciat amb una sessió dedicada als espais de pràctica esportiva. L’encarregat d’obrir la sessió ha estat el col·laborador acadèmic del CEO-UAB, el Dr. Francesc Muñoz, Director de l’Observatori del Paisatge de la UAB. El Dr. Muñoz ha parlat, a partir de nombrosos exemples, sobre la brandificació dels espais i ha alertat del risc de repliques urbanístiques degut a la globalització, identificant el city branding com a oportunitat per evitar aquests processos i per posar en valor el patrimoni intangible dels espais.

L’ha seguit el doctorant i professor de la Universitat Paris III, Yann Descamps, qui ha aportat una visió comparada de la pràctica a les ciutats de Nova York, Los Angeles i Paris de l’streetball, una forma de jugar a basquet integrada en la cultura hip-hop i que es juga les pistes de bàsquet dels parcs (playgrounds). Yann ha destacat el paper d’aquestes pràctiques en la cultura i el patrimoni de les ciutats.

La sessió ha continuat amb dues presentacions sobre l’evolució històrica de dos estadis. En primer lloc, l’historiador esportiu i investigador del CEO-UAB, el Dr. Juan Antonio Simón, ha relatat la història del estadi Olímpic de Barcelona, construït en ocasió de la Exposició Internacional de 1929 i que al llarg de la història, l’estadi ha estat escenari de molts esdeveniments. El Dr. Simón ha conclòs que al mateix temps que la ciutat ha influenciat en l’estadi, l’estadi ha influenciat a la ciutat.

La segona intervenció ha anat a càrrec del Dr. Vincent Brook, catedràtic de l’Escola de Comunicació Annenberg, qui ens ha presentat la història de l’estadi Dodgers a Los Angeles, un estadi de beisbol construït a finals dels 50 en uns terrenys inicialment projectats per habitatge protegit i que actualment és l’estadi amb més capacitat als Estats Units. Els Dodgers es van constituir al 1883 al barri de Brooklyn a Nova York, va adoptar el nom Brooklyn Dodgers al 1932 i al 1958 es van traslladar a la ciutat de Los Angeles i van adoptar un nou nom, Los Angeles Dodgers.

Reptes per la interacció entre fans, audiències i el club esportiu

La quarta sessió del simposi s’ha dedicat als fans, les audiències i esport. Els ponents han analitzat la interacció entre clubs, fans i audiències i han debatut els reptes i oportunitats plantegen els mitjans socials a la interacció entre club esportiu i fan. El primer ponent de la sessió ha estat el catedràtic de comunicació audiovisual de la UAB, el Dr. Emili Prado. El Dr. Prado s’ha centrat en les tendències en audiències televisives, els drets de televisió i la publicitat en l’àmbit de l’esport. La seva intervenció ha destacat els riscos que emanen de l’economia d’escala que es genera degut a la transformació dels esportistes en estrelles mediàtiques i els conseqüents reptes que es plantegen a les cadenes de televisió per continuar permetent-se el cost dels drets dels continguts esportius.

El Dr. Emilio Fernàndez Peña, Director del CEO-UAB, ha introduït en el debat els nous reptes que plantegen els mitjans de comunicació socials en les polítiques de comunicació de les organitzacions esportives, centrant-se principalment en el cas dels Jocs Olímpics. El Dr. Fernàndez Peña ha etiquetat els llocs web com a santuaris i als mitjans socials com a festa, un lloc on vas a conèixer d’altra gent, i que tenen la capacitat d’incrementar les audiències en altres canals de comunicació. Les xarxes socials, segons el Director del CEO-UAB, requereixen d’un nou registre de comunicació, més directe, més flexible, més sincer per buscar una complicitat amb els seguidors en les xarxes socials que es poden convertir així en els principals advocats de la nostra causa.

FC Barcelona, un extraordinari exemple de club que transcendeix l’esport

El Simposi ha conclòs amb una conferència a càrrec del Vice-president del FC Barcelona, el Sr. Carles Vilarrubí, qui ha compartit amb els participants el model de club que ha convertit al FC Barcelona en quelcom “més que club”, referint-se a l’estret vincle entre el club i la identitat catalana i el conjunt de valors darrera del model d’èxit, referint-se a les paraules de l’expresident del FC Barcelona Suñol que definia al club com a “esport i ciutadania”.

Acte co-organitzat pel Centre d’Estudis Olímpics i de l’Esport de la Universitat Autònoma de Barcelona (CEO-UAB), la Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3 i la Southern California University, amb el suport de la Facultat de Ciències de la Comunicació, el Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat i el Máster en Relaciones Públicas y Gabinetes de Comunicación de la UAB.