Acadèmics de la University of Southern California, Université Sorbonne Nouvelle-Paris III i de la Universitat Autònoma de Barcelona, juntament amb representants d’organitzacions esportives com el Comitè Olímpic Internacional (COI) i l’ACB, han analitzat el fenomen de les xarxes socials en el món de l’esport. El Simposi Internacional la gestió de les xarxes socials en l’esport: organitzacions, atletes i marques s’ha celebrat el 11 i 12 de novembre a la Facultat de Ciències de Comunicació de la UAB i ha estat liderat pel Centre d’Estudis Olímpics de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Presentació

El Simposi Internacional la gestió de les xarxes socials en l’esport: organitzacions, atletes i marques ha analitzat la relació entre els principals actors que conformen el món de l’esport amb el públic a les xarxes socials i com aquests nous canvis estan reorientant els models de negoci i la comunicació de les organitzacions esportives i les marques globals. El director del Centre d’Estudis Olímpics de la UAB, Emilio Fernández Peña, ha inaugurat el simposi esmentant els nous reptes que presenta aquest recent àmbit de recerca. Per la seva banda, la directora del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB, Matilde Delgado, ha destacat el poder que té l’esport en la nostra societat i la seva sinergia amb les xarxes socials.

El poder de la imatge a les xarxes socials

El professor Emilio Fernández Peña va inaugurar la sessió repassant l’evolució de la comunicació a Internet i definint dos conceptes clau per entendre les xarxes socials: cross-polination i engagement. Fernández Peña va destacar el paper de l’àmbit de l’esport entre les pàgines de Facebook i comptes de Twitter amb més fans. El doctor en comunicació va advertir sobre la importància de la imatge a les xarxes socials i va mostrar com durant els Jocs de Sochi 2014 la fotografia va predominar la tipologia dels continguts a Facebook.

El Comité Olímpico Internacional i l’ACB a les xarxes socials

La primera sessió va continuar amb la conferència del responsable de xarxes socials del Comitè Olímpic Internacional (COI), Alex Huot, que va parlar sobre les estratègies que desenvolupen en les xarxes socials per al major esdeveniment esportiu del món, els Jocs Olímpics. Huot va exposar els principals hashtags creats pel COI, els continguts que utilitzen per atreure l’atenció dels usuaris i algunes dades de participació que manifesten el gran interès dels usuaris pels Jocs.

El director de continguts de la ACB.com, Pablo Malo, va explicar com les xarxes socials han modificat l’estratègia digital cap un mitjà bidireccional i va destacar com conflueix la comunicació entre equips, jugadors, lligues i fans.

A la segona part del dia, l’estudiant de doctorat de la University of Southern California, Courtney Cox, va presentar la seva ponència sobre l’evolució en les formes de comunicació dels jugadors de la NBA a Twitter. Cox va destacar com els jugadors poden convertir-se en propis mitjans de comunicació a partir dels seus comptes personals. Per la seva banda, el Doctor Daniel Durbin de la University of Southern California va aprofundir sobre les noves formes de comunicació i la retòrica que existeix entre el món de l’esport i les xarxes socials.

La construcció de la marca al món de l’esport

El segon dia del simposi va començar amb una sessió dedicada a la construcció de les marques de les organitzacions esportives i els esportistes d’elit. El candidat a doctor de la Université Sorbonne Nouvelle-Paris III, Yann Descamps, va centrar la seva ponència en la construcció d’identitat i marca global a través de l’esport. Descamps va exposar el cas de l’equip de futbol francès Paris Saint-Germain i la seva aposta per les xarxes socials i el món digital per construir la seva marca.

L’experta en xarxes socials i esport, Jana Garcia, va parlar sobre la construcció de marca a les xarxes socials dels esportistes d’elit. Jana Garcia va enumerar les bones pràctiques que els professionals de l’esport han de seguir a les xarxes i va comentar els riscos que hi ha en les crisis de reputació i imatge.

El simposi va continuar amb la ponència del professor de la University of Syracuse de Nova York, Michael Park, especialitzat en dret esportiu. El doctor en dret va parlar sobre les conseqüències jurídiques i morals de la restricció de l’ús de les xarxes socials a les universitats i va esmentar que als Estats Units el 94% dels estudiants-esportistes tenen Facebook i dediquen com a mínim una hora al dia a les xarxes socials.

El professor assistent de la Facultat de Ciències de la Comunicació, especialitzat en Analítica Web i xarxes socials, Òscar Coromina, va presentar un article acadèmic sobre l’engagement a Facebook durant els Jocs de Londres 2012. Coromina va destacar que van participar més de 800.000 usuaris i que els continguts que més atenció van atreure no van reflectir els valors Olímpics, sinó aspectes més relacionats amb l’espectacularitat dels Jocs.

El simposi va concloure amb la conferència del co-director de 1d3a, una empresa dedicada a l’anàlisi esportiu, Jesús de Pablos, que va presentar l’eina d’anàlisi de vídeo dedicada a l’àmbit professional de la captació de talent: el scouting. De Pablos va recordar la importància de l’anàlisi en l’esport i va destacar la rellevància de les noves formes de comunicació per crear nous sistemes que permetin millorar les anàlisis en el món de la competició.

El Simposi Internacional la gestió de les xarxes socials en l’esport: organitzacions, atletes i marques ha estat co-organitzat pel Centre d’Estudis Olímpics de la UAB, la University of Southern California i la Université Sorbonne Nouvelle-Paris III, amb el suport de la Facultat de Ciències de la Comunicació i el Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat.