Xarxes socials i moviment olímpic
Al 2010, el CEO-UAB iniciava una nova línia de recerca sobre xarxes socials i el moviment olímpic amb el projecte de recerca “Xarxes socials i moviment olímpic: anàlisi de mitjans de comunicació social, oportunitats i tendències”, finançat pel Comitè Internacional Olímpic. Es va desenvolupar al CEO-UAB sota la direcció del Dr. Emilio Fernández Peña. L’equip de recerca va estar format per Mari Arauz, Angelica Sha i Sandro Garcia.
Entre els objectius de la recerca hi ha l’estudi dels reptes que les xarxes socials plantegen als models de comunicació tradicionals de les organitzacions esportives en l’entorn Internet, amb una atenció especial a la presència del moviment olímpic en aquestes xarxes, i en el seu ús potencial per promoure els valors olímpics. Amb aquest objectiu, l’equip ha elaborat un mapa de les principals xarxes socials actuals, una anàlisi de la presència de diverses iniciatives esportives en aquestes xarxes, així com d’iniciatives en altres camps relacionats amb participació social, i s’ha estudiat la presència d’actors del moviment olímpic en diverses xarxes socials i les estratègies digitals d’institucions i patrocinadors olímpics.
Aquest estudi comprèn una aproximació a, una anàlisi de i recomanacions futures per a l’estratègia del Comitè Internacional Olímpic en relació a les xarxes socials en particular i als mitjans de comunicació social en general. Ofereix una anàlisi completa d’estratègies de mitjans de comunicació social als Jocs Olímpics d’hivern de Vancouver 2010 i als Jocs de la Joventut a Singapur 2010 pels actors principals de la família olímpica juntament amb una gran quantitat de dades sociodemogràfiques sobre les xarxes socials i eines per fer-ne seguiment de Facebook i Twitter. Alhora, es presenten casos d’estudi sobre estratègies de mitjans de comunicació social per part d’atletes olímpics, NBA, FC Barcelona, Cola de Coca i Starbucks, FIBA i la resta de federacions esportives. La recerca es tanca amb un estudi en profunditat de noves tendències de comunicació en mitjans de comunicació social.
Els resultats de l’estudi representen una diagnosi de l’estratègia actual de Comitè Internacional Olímpic, no de forma aïllada sino en relació amb els seus socis principals. Les recomanacions que emergeixen de l’estudi del CEO-UAB volen mantenir un equilibri entre el que, des de la nostra perspectiva, l’estratègia de connexió en xarxes social del Comitè Internacional Olímpic és i el que hauria de ser. És una reflexió i una anàlisi conscient dels pros i contres de certes decisions, i intenta proporcionar aportació externa que contribueix a fer més eficaç la tasca de difusió de l’Olimpisme, una tasca que cau a la seva institució mare: el Comitè Internacional Olímpic.
Resultats de la recerca
Social networking and the Olympic Movement: social media analysis, opportunities and trends
Fernández Peña, Emilio, Arauz, Mari Sha, Angelica García, Sandro
2011
Informe del projecte de recerca sobre mitjans socials i els Jocs Olímpics, finançat pel Comitè Olímpic Internacional, i desenvolupat al CEO-UAB el 2010. Entre els …