Estudi nascut d’una necessitat, plantejada des del Gabinet de Gènere del Consell Català de l’Esport al Centre d’Estudis Olímpics (CEO-UAB), de coneixement tant quantitatiu com qualitatiu de la cobertura i del tractament mediàtic que es fa des de la televisió pública catalana de l’esport femení. L’estudi té com a objectiu principal determinar en quin grau l’esport femení a Catalunya té visibilitat en la televisió pública catalana.

El treball ofereix una visió general de la cobertura que es fa des de la televisió pública catalana de l’esport femení, en comparació amb l’esport masculí. Aquest treball combina dues metodologies: l’anàlisi de contingut (per a la identificació i quantificació de la presència dels actors vinculats a la pràctica esportiva femenina en el total de la mostra) i l’anàlisi del discurs (per aprofundir en les estructures textuals que transmeten una determinada imatge i que la sustenten de forma argumentativa). L’estudi es basa en una mostra aleatòria d’un total de 672 hores recollides en dues fases.

Els resultats d’aquest estudi ofereixen elements per justificar la necessitat de potenciar la presència de l’esport femení, i en particular l’esport femení que es practica a Catalunya, a la televisió pública catalana. Posteriorment a la presentació de l’estudi, es va signar un acord entre la Secretaria General de l’Esport i TV3 per continuar fomentant l’esport femení i minoritari.

El treball de recerca, desenvolupat durant el període 02/2008 – 06/2009,  es va finançar a través de la Convocatòria pública de la Generalitat de Catalunya per a la concessió de subvencions per fomentar la realització d’activitats formatives, o treballs de recerca, en l’àmbit de la universitat, relacionades amb les àrees de competència de l’Institut Català de les Dones, per al període 2008-2009. L’informe final es va presentar a l’Institut Català de les Dones al juliol de 2009. També es va fer una presentació dels principals resultats en una sessió de treball amb la Secretaria General de l’Esport.

Informe final

La presència de l’esport femení en la televisió pública catalana: TV3 i C33 com a cas d’estudi l’any 2008

Natividad Ramajo; Virginia Luzón; Ibonne Lallana; Anna Laura Rezende; Iliana Fernández; Chris Kennett

2009

Informe final de l’estudi que ofereix una visió general de la cobertura que es fa des de la televisió pública catalana (TV3 i C33) de …

Investigadora principal

Natividad Ramajo

Professora al Departament de Comunicació Audiovisual de la UAB.

Equip de recerca